dinsdag 2 juli 2013

Spreuken en citaten 29

Vraag: wat is de grootste bedreiging die ontstaat door het laten trouwen van homo’s en lesbiennes?

Antwoord: Een betere vraag is: Wat is het grote goed dat we beschermen, door het huwelijk te blijven zien als een relatie tussen en man en een vrouw?

Ik kan dit illustreren aan de hand van mijn eigen ervaring. Toen ik bisschop was van Oakland woonde ik naast de kathedraal, waarbij ik uitzicht had over het Merrit meer. Een prachtig uitzicht. Aan de overkant van het meer, waar de 1e Avenue tot aan de stadsgrens bij de 100e Avenue loopt, heb je een binnenstad met 100 straten die geteisterd worden door vaderloosheid en al het lijden dat daaruit voortkomt: gewelddadige jongeren, armoede, drugs, criminaliteit, bendes, vroegtijdige schoolverlaters en een ongelooflijk hoog aantal moorden. Wanneer je door die straten loopt kun je het met je eigen ogen zien: een samenleving die niet geeft om vaders en moeders die samen hun kinderen opvoeden in een liefdevol gezin en dit veroorzaakt enorm veel verdriet.

Legalisering van het huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht zou in de wet vastleggen dat moeders en vaders uitwisselbaar of irrelevant zijn, en dat het huwelijk in wezen een instelling voor volwassenen is en niet voor kinderen; het huwelijk zou niets meer zijn dan een erkenning van intieme relaties tussen volwassenen met de daarbij horende voordelen.

Hoe kunnen we dit onze kinderen aandoen?


Aartsbisschop Salvatore Cordileone uit San Francisco
In USA Today