vrijdag 9 augustus 2013

We zullen blijven spreken

Mark Van de Voorde — Dat ik debiel ben, hersendood, een vieze religieuzerik… en nog van dat fraais was te lezen in de reacties onder een stuk dat ik, naar aanleiding van de (Belgische) wetsvoorstellen over euthanasie voor minderjarigen, had geschreven voor de online versie van het Vlaamse nieuwsmagazine Knack. De cafépraat is al een tijdje verhuisd van de toog naar het internet. Als de prijs van de pils opslaat, loopt het dorpscafé leeg en het internetforum vol, denk ik dan. Elke samenleving heeft nu eenmaal zijn uitlaatklep nodig. Dat ze daarbij schelden is uit onmacht. Het raakt mijn medelijden meer dan mijn ergernis. Erger is dat niet alleen virtuele kroeglopers schreeuwen. Ook van intellectuelen, een hoogleraar incluis, kreeg ik reacties die niet op de bal maar op de man speelden. Lees hier verder...