vrijdag 27 december 2013

Spreuken en citaten 34

Misschien dacht je dat het huwelijk je volmaakt geluk zou brengen. En hoewel het je een zekere mate van geluk bracht, geef je toch toe dat je de liefde van je echtgenoot nu vanzelfsprekend bent gaan vinden. Op de rand van de put ben je nooit dorstig. Misschien had je de wens om beroemd te zijn. Nu ben je bekend geworden, maar hebt daardoor geleerd dat reputatie is als een bal, zodra ze begint te rollen, gaan mensen er tegenaan schoppen. Hoe heb je gereageerd op je teleurstellingen? Je bent cynisch geworden of anders religieus. Als je cynisch bent geworden, geef je dingen de schuld, in plaats van jezelf. Als je getrouwd was, zou je zeggen: als ik maar een andere man of een andere vrouw gehad had, dan zou ik gelukkig zijn. Of je zei: als ik een andere baan had gehad, of als ik in een andere nachtclub zou zijn geweest, of als ik in een andere stad zou wonen, dan zou ik gelukkig zijn. Hoe dan ook, je zou je geluk afhankelijk maken van extrinsieke factoren. Geen wonder dat je nooit gelukkig bent. Je jaagt luchtspiegelingen na, tot de dood je overvalt.
Aartsbisschop Fulton Sheen (Jij)